مسطور

امیرالمومنین (ع) : اخوان الثقه أقل من الکبریت الأحمر

مسطور

امیرالمومنین (ع) : اخوان الثقه أقل من الکبریت الأحمر

دوستی و وابستگی افراطی

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۲ ب.ظ

اغلب ما در دوران دانشجویی خود دوستیهای زیادی را تجربه می‌کنیم. داشتن ارزشهای مشترک، علایق مشترک و قابلیت اعتماد و اطمینان می تواند پیوندهای محکمتری را درمیان ما ایجاد کند.

غالباً در این روابط سعی داریم که وابسته نباشیم. ترجیح می‌دهیم متکی به خود بوده و روی پای خود بایستیم، اما جالب است بدانیم همانقدر که وابستگی بیش از اندازه در روابط ما تولید اشکال می کند، وابستگی بسیار کم نیز خوب نیست. درواقع ”وابستگی سالم“ یعنی توانایی درهم آمیختن صمیمیت و استقلال. بدین معنی که به دیگران تکیه کنیم و با این حال اتکا به نفس داشته باشیم و بی آنکه احساس گناه کنیم، دروقت نیاز، دست کمک به سوی دیگران دراز کنیم. اما گاه می بینیم که برقراری این تعادل دشوار می شود یا به سمت استقلال بیش ازحد می رویم و از دیگران فاصله می گیریم و یا با صمیمیت افراطی دچار وابستگی می‌شویم.

نشانه های دوستی با وابستگی بیش از اندازه

عدم امنیت خاطر، تملک جویی و تقلید علائمی هستند که نشان می‌دهند شما با یک دوست بیش ازاندازه وابسته درگیر هستید.

·    عدم امنیت.نشانه های عدم امنیت خاطر متعدد و متفاوت است از نیاز به تضمین و اطمینان خاطر خواستن تا تلفنهای بی‌وقفه که هدف معینی را دنبال نمی کند. وابستگی بیش ازاندازه با نبود اعتماد به نفس و عزت نفس اندک همراه است.

·    تملک جویی. وقتی عدم احساس اطمینان به خاطر بخشی از یک رابطه باشد، تملک جویی و احساس مالکیت کردن مشاهده می شود. شخص فاقد احساس امنیت خاطر، احساس می کند که شایسته توجه شما نیست. تملک جو سعی می کند دیواری به دور شما بکشد تا دیگران به شما دسترسی نداشته باشند.

·    تقلید.ممکن است برای شماهم اتفاق افتاده باشد. امروز لباس یا کفش جدید می خرید و فردا می بینید که یکی از دوستانتان دقیقاً همان لباس شما را خریده است. چنین تقلیدی می تواند ناشی از وابستگی بیش‌ از اندازه باشد.

 

فضاسازی درمحدوده رابطه

پس ازتوجه به نشانه های وابستگی بیش از اندازه در دوستی، باید قدم بعدی را بردارید: نباید در بازی های ناسالم دوستانه گرفتار شوید.در این زمینه سه‌راه‌کار می‌تواند به شما کمک کند:

·    برترس ناشی از ترک شدن و نداشتن امنیت خاطر غلبه کنید. برای آنکه به دوست بیش ازاندازه وابسته خود کمک کنید تا بر رفتار خود مسلط شود، به فراسوی رفتار و علت آن توجه کنید از آن جایی که می دانید کمبود عزت نفس و ترس از ترک شدن ریشه های مسئله هستند، کاری کنید که اطمینان خاطر دوست شما افزایش یاید. به او اطمینان خاطر بدهید که قصد ترک کردن او را ندارید. به جای اینکه از رفتار دوستتان عصبانی شوید، به این فکر کنید که درحال حاضر با چه هراس و ناراحتی روبرو است.

·    محدودیت هایی را درنظر بگیرید و پایبند به آن باقی بمانید.همدلی کردن بدین معنا نیست که تسلیم هراس های دوست خود شوید و یا هرزمان که مشوش می شود، او را در آغوش بگیرید. به جای آن، لازم است فضایی درمحدوده روابط خود با او ایجاد کنید. می توانید محدودیتهایی در رابطه با او رعایت کنید و پای آن بایستید. اگر او بیش ازاندازه به شما زنگ می‌زند به او بگویید که گرفتار هستید و نمی توانید با او صحبت کنید. اما مراقب باشید که لحنی مهربان و محبت آمیز داشته باشید. نیازی نیست که جزئیات ناراحتی خود را با او درمیان بگذارید.

·    تفرد سالم را تشویق کنید. در همان زمان که محدودیتها و حدو مرزهایی را درنظر می‌گیرد، استقلال و فردیت سالم را تشویق کنید.

 

انواع دوستی

روانشناسان دوستی را به چهار گروه تقسیم می کنند:

1- دوستی مادام العمر: اجتناب از وابستگی بیش از اندازه

این نوع دوستی ممکن است به شدت روابط عاشقانه باشد. درچنین صورتی حدو مرزها زیرپا گذاشته می شود . بعضی از دوستان مادام العمر به قدری در کنار هم راحت هستند که به روابط دیگر خود بها نمی دهند و دیگران را از شبکه اجتماعی خود دور می‌کنند. به همین دلیل، مهم است که در دوستیهای پایا و ادامه دار از وابستگی بیش از اندازه اجتناب کنیم. در اینجا راهکارهای متعددی برای تکیه کردن به دیگران بدون وابستگی به آنها وجود دارد:

·    از دوست خود به شکل چوب زیر بغل استفاده نکنید.به این توجه کنید که شما از توصیه ها و راهنمایی های دیگران چگونه استفاده می کنید. اگر صرفاً برای  استفاده از بهانه و توجیه به دوست خود مراجعه می کنید، بنابراین برای اجتناب از مسئولیت از او استفاده می نمایید.

·    سعی کنید دایره پیرامون خود را وسیع کنید.اشکالی ندارد که در نزدیک شدن به دنبال راحتی خیال باشید اما برای اجتناب از وابستگی بیش از اندازه باید سعی کنید دیگران را هم به جمع خود اضافه کنید.

·    دوستی را به شکل بازی ”با جمع صفر“ نبینید.یکی از دلایلی که از دوست شدنهای جدید پرهیز می کنیم این است که دوستی را درقالب یک بازی با جمع صفر می‌بینیم. به عبارت دیگر ، گمان می کنیم که یکی برنده و دیگری بازنده می شود. توجه داشته باشید دوستیهای جدید به مفهوم پیوندهای جدید، فرصتهای جدید و چشم اندازهای تازه است.

2- دوستی های کوتاه مدت:تمام  شدن سالم

بعضی از دوستیها ممکن است چند هفته یا چند ماه بیشتر دوام پیدا نکند. یعنیشرایط به گونه‌ای است که دو نفر را به هم نزدیک می‌کند و بعد درحالی که دوستی می‌خواهد ریشه بگیرد، آنها را ازهم دور می‌سازد. فارغ التحصیل شدن از دانشگاه. جابجایی شغلی و... می تواند یک دوستی خوب را به یک دوستی کوتاه مدت تبدیل کند. جدایی به بلوغ نرسیده و زودهنگام میتواند ناگوارباشد.اما نیازی به این نیست که پیوندی را که ایجاد کردهاید متلاشی کند.مهم این است که واقعیت به انتها رسیدن دوستی خود را پذیرفته و آن را به سلامت به انتها برسانید.

راه کارهای زیر می تواند برای هموار ساختن روابط شما در شرایط جدید بکار آید:

·    برای آنچه ازدست داده اید، تأسف بخورید ولی بعد به راهتانادامه دهید. بهتر است به خاطر آنچه ازدست داده اید اندوهگین شوید چون اگر با این احساس خود بجنگید، مقاومت بیشتری ازخود نشان می دهد.

·    برای دوستی های خود هدفهای واقع بینانه درنظر بگیرید.به پایان رسیدن آنرا با هدفهای غیرواقع بینانه (ما هرروز تلفنی باهم صحبت خواهیم‌کرد.) انکار نکنید.

·    قدرت دوستی ازراه دور را درک کنید.باتوجه به یافته های پژوهشگران دوستی های واقع درفاصله دور (به طور مثال ازطریق تلفن و ایمیل)، می تواند تأثیرات مثبت بلندمدتی روی سلامتی و حال خوب ما داشته باشد.

3- دوستی های ادواری: تجدید پیوند دوره ای

دوستی هایی هستند که گه گاه باید تجدید شوند و بعد با تغییر شرایط دوباره ازبین بروند. مثلاً ممکن است سالی یکی دوبار با کسی در جلسه ای ملاقات داشته باشید وقتی باهم هستید، از معاشرت با یکدیگر لذت می‌ برید اما در فاصله جلسات تماسی وجود ندارد یا اندک است.

درواقع این نوع دوستی نوعی پیوندجویی ادواری است و درصورتی که استراتژی های زیر بکار گرفته شود تفاوتها و اختلاف سلیقه ‌ها در فواصل تماس، لزوماً خبر از پایان دوستی نمی دهد.

·    اطلاعات یکدیگر را به روز کنید.هرچه فاصله دیدار شما بیشتر باشد باید برای ایجاد پیوند دوباره بیشتر تلاش کنید، از تغییراتی که در زندگیتان وجود داشته است، حرف بزنید و دیگران را درجریان فعالیت های زندگی خود قرار بدهید. تا درک و زبان مشترکی که میان شما وجود دارد ازبین نرود.

·    هدفهای دوستی خود را درک کنید.باید انتظارات و اهدافی را که در دوستی خود دنبال می کنید درک کنید و بدانید که درقبال انتظاراتتان چه چیزی می خواهید به این رابطه تان بدهید. میزان صمیمیت و حریم فردی خود را مشخص کنید.

·  فعالیت های خود را به گونه ای سازمان دهید که این اهداف رابپوشاند.اطلاع از اهداف باعث تسهیل در سازماندهی فعالیتها می شود. درمورد اینکه آیا می خواهید همدیگر را بیشتر ببینید یا نه، می‌توانید تصمیم بگیرید.

4- دوستی با مضمون خاص:مسأله حد و مرز

    اغلب ما در زندگی خود با دوستی هایی با این مضمون روبرو شده‌ایم. (برای مثال درمحل کار، شرکت در یک انجمن خاص...)، و درنتیجه مجبور شده ایم که با موضوع حد و مرز روبرو گردیم که آیا باید این شخص را در همان مضمون خاص حفظ کنیم یا او را به بخشهای دیگر زندگی خودراه دهیم. تصمیم‌گیری درمورد این موضوع دشوار است.راهکارهای زیر می‌توانند کار شما را ساده‌تر کنند.

·    بگذارید که این دوستی به طور طبیعی سیر تکاملی خود رابپیماید. شرایط تغییر می کند و آنچه در شروع یک انتخاب خوب بوده ممکن است بعداً تغییر کند. مثلاً بسط دادن به روابط دوستانه به نظر برسد که اقدام درستی نبوده است.

·    به مراجعه و بازگشت به عقب توجه داشته باشید.گرچه بازسازی دوباره حدومرزها ممکن است عملی باشد می تواند همراه با ریسک هم باشد. ممکن است به این نتیجه برسیم با کسی که می‌خواستیم به او نزدیکتر شویم سازگاری چندانی نداریم در این‌ صورت باید در برقراری نوع‌دوستی خود با او تجدیدنظر کنیم.

·    بر حدومرزهای دوستی خودتان مدیریت داشته باشید.وقتی کسی حدومرزهای ما را رعایت نمی کند، به آسانی قابل مشاهده است. اما رسیدن به این نتیجه گیری که ما حدومرز کسی را رعایت نمی کنیم، دشوارتر است. سعی کنید در این زمینه،‌حساسیتهای خاص داشته باشید.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی